The Big Drop-Out

—2019

© Eddie de otter

T

H

E

 

B

I

G

 

D

R

O

P

O

U

T

wat als je er nu eens gewoon mee zou stoppen? Je werk, het geregelde leven, datgene waar je goed in bent, datgene wat jou bepaalt. Je moet je leven veranderen, fluistert iets jou in. En je luistert, deze keer wel, omdat je, als in een visioen, ziet wie je had moeten zijn. Dus stop je. Je laat alles vallen, jezelf incluis, in dat zwarte gat.

Het is een verleidelijke gedachte. Het is nochtans buitengewoon moeilijk om niets te doen. Want stilstaan in de stroom vergt het vermogen om weerstand te bieden. Tegendruk bieden door stilstand, tegen een wereld op speed, waarin je ‘elke kans moet grijpen’, op elke rijdende trein moet springen, en even snel moet trachten te rennen als de wereld voortdendert.

In The Big Drop-Out stellen we ons de vraag waarom die droom zo verleidelijk is: de terugtrekkende beweging, de exodus, de hut in het woud ver weg van de moderniteit en de menigte, de grote vlucht inwaarts? Is stoppen een zwaktebod of een verzetsdaad? Kan je een depressie omsmeden tot een bekering, uit een burn-out de vonk slaan om aan Rilke’s gebod ‘Du muss dein Leben andern’ gehoor te geven?

En wat als een groep toneelspelers beslist heeft om geen toneel meer te spelen. Wat als ze dat ideaal van het verborgen leven op het toneel – in de schijnwerpers – in praktijk probeert te brengen? En welke omwegen vindt de niet-meer-spelende mens om toch tot spel te komen?

De titel – The Big Drop-Out – suggereert een happening, denk: FLUXUS, een feest misschien zelfs: de verzaligde glimlach van Yves Klein die zich van een dak laat vallen, de opluchting na het afwerpen van ballast, de lichtheid in het hoofd nadat men zijn ontslag indiende of een toxische relatie beëindigde, de eerste ochtendwandeling in het bos na de voltooiing van de boshut. Zwemmen in een meer en vaststellen dat men voor het eerst sinds maanden al een hele dag niet heeft gedacht aan de geliefde die jou verliet.

overige producties

speellijst

Première 27.09.2019CC De Grote Post, Oostende

Tournee: oktober 2019

in de pers

De Standaard ****
Vanish Beach is zonder twijfel het meest ambitieuze theaterproject van Hof van Eede tot nog toe. De intellectuele bravoura en muzikale kennis van Wannes Gyselinck, sinds een tijdje lid van het gezelschap, heeft het literaire en filosofische theater van de zusjes Ans en Louise Van den Eede een stevige politieke upgrade gegeven. Zijn waanzinnig interessante onderwerpkeuze, gecombineerd met de frisse speelstijl van de acteurs, maakt Vanish Beach een van de meest indrukwekkende producties van het seizoen.”

Focus Knack ****
“Zo luchtig als een komedie, zo scherp als een pamflet en zo droef als een tragedie. (…) Vanish Beach is een speelse tour de force waarin de makers met verbeelding, humor en scherpzinnigheid inzicht geven in de situatie van huidige vluchtelingen door gedocumenteerd te fantaseren over de Europese kunstenaars die in het begin van de twintigste eeuw naar Amerika vluchtten. Zo toont Hof van Eede dat politiek theater ook synoniem kan zijn voor speels, fris, grappig toneel dat de fictie onstuimig omarmt om de realiteit te kunnen begrijpen.”

Cuttingedge ****
“Een fijnzinnig monument voor de ontwrichting van de moderne mens. (…) Vanish Beach wil geen duidelijkheid bieden, maar vat een dwaaltocht aan. Met scherpe teksten en een luchtige stijl wekt de voorstelling een gelaagde, meerduidige tragiek op. Een vederlicht en diepzinnig portret van een ondoorgrondelijke werkelijkheid.”

⟶ Theaterkrant
 De Morgen
 Focus Knack

credits

tekst Wannes Gyselinck & Ans Van den Eede
spel Greg Timmermans, Ans Van den Eede, Manon De Baecke (stage), Mitch Van Landeghem (stage), Bas Vanderschoot (stage)
geluidsontwerp ism geluidskunstenaar Jeroen Vandesande
techniek Bart Mommerency
coproductie CC De Grote Post
in samenwerking met CAMPO

AFFICHEbEELD

© Hof Van Eede 2018
Ontwerp en development Studio Rubio